Termékek Menü
0

10 +1 FONTOS DOLOG, AMIT TUDNOD KELL, HA NAPOZNI INDULSZ

10 +1 FONTOS DOLOG, AMIT TUDNOD KELL, HA NAPOZNI INDULSZ

Sokan vágyunk gondtalan starndolásra, napozásra, pihenésre. Ahhoz viszont, hogy valóban felhőtlen élményekben legyen részünk, jó tisztában lenni néhány napozással kapcsolatos információval és be kell tartanunk egy-két alapszabályt.

 

1.Mi az UVA és UVB sugárzás közti különbség?

A napfény látható fényből, infravörös sugárzásból és ultraviola (UV) sugárzásból áll. Ez utóbbi szintén három részre osztható: UVA-ra, UVB-re és UVC-re.

A kis hullámhosszú UVC-sugarak nagy részét kiszűri a földfelszínt körülvevő ózonréteg.

Az UVA-sugarak a földfelszínre érkező sugarak legnagyobb részét teszik ki. Ez a sugárzás hatol a legmélyebbre a bőrben. Bár nem égünk le tőle, károsítja a bőrben található kollagénrostokat, roncsolja az ott található A-vitamint és hosszú távon felelős a bőr öregedéséért és bizonyítottan szerepet játszik a legrosszabb indulatú bőrdaganat, a melanoma kialakulásában is.

Az UVB-sugarak jótékony hatásúak az emberi szervezetre, mert elősegítik a csontképződést (D-vitamin képződést). A bőr barnaságáról és a leégésről is az UVB sugarak gondoskodnak, amelyek szintén hozzájárulhatnak a bőrrák kifejlődéséhez. Minél nagyobb tengerszint feletti magasságban nyaralunk, annál erősebb UVB-sugárzásnak vagyunk kitéve.

2.Mit jelent a napozószereken olvasható SPF jelzés?

Az SPF a Sun Protection Factor rövidítése, vagyis az adott napozókrém UVB szűrőképességére utal. A fényvédőfaktor melletti szám arra utal, hogy hányszorosan több időt tölthetünk a napon leégés nélkül a naptej használatával. Ha például fényvédő krém nélkül 5 perc alatt leégünk, akkor egy 30 faktoros fényvédő krémmel ez az idő 30x5 percre, azaz kb. 150 percre tolódik ki.

3. Kinek milyen faktorszám ajánlott?

Az 1. bőrtípusba tartoznak a vörös vagy világosszőke hajú, fehér bőrű emberek, akik szinte sohasem barnulnak le. A 2. típus először leég, majd lebarnul, a 3. típus már ehhez képest jól barnul. A 4. típus szinte sohasem ég le, míg az 5. típusba az észak-afrikai, az ázsiai és a mediterrán térségek lakói sorolhatók, a 6. típus a fekete bőrűeké. A gyerekek bőrszínüktől függetlenül és az 1. típusba tartozók válasszanak minimum 40-es faktorszámú fényvédőt. A 2. típusnak legalább 20-as, a 3.-nak legalább 10-es fényvédő faktorra van szüksége, a 4.-es és az afölötti bőrtípusokba tartozók az alacsonyabb jelölésű készítményeket is használhatják.

4. Felkenés után mennyi idő múlva hatnak a napozószerek?

Mivel az UV védelemnek legalább 20 percre van szüksége, hogy a hatását teljesen kifejtse, legjobb, ha már a vízpartra induláskor bekenjük magunkat. Másfél óránként javasolt újra kenni magunkat. Természetesen, ha időközben vízben voltunk, akkor azt követően azonnal szükséges az újrakrémezés mivel a víz, különösen a sós vz leoldja krémek által képzett védőréteget.

5. Miért tilos 11 és 16 óra közt napozni?

Reggel és este a napsugarak derékszögben érkeznek a földre, így vastagabb levegőrétegeken kell áthatolniuk, amely a sugarak egy részét kiszűri. Délidőben viszont az égbolton magasan járó sugarak kimondottan károsak és fokozottan fennáll az UV-sugárzás veszélye. Tehát a 11 óra előtti és 16 óra utáni napozás sokkal biztonságosabb, valamint a szűrt fényben szerzett barnaság is sokkal tovább megmarad.

6. Sportolás közben hamarabb leéghetünk a napon?

Igen, mivel például a vizi sport közben a szél miatt nem vesszük észre a leégést, valamint az izzadással a fényvédő krémek is leoldódnak bőrünkről. Azoknak is javasolt alaposan bekenniük magukat, aki úsznak vagy búvárkodni indulnak.

7. Melyek a legérzékenyebbek testtájaink?

Amelyeket év közben ruhával fedünk, nyaraláskor viszont hirtelen jelentős mennyiségű UV-sugárzást kapnak. Ide tartozik még a fejtető, az orr, a nyak, a váll, a vádli és a kézfej bőre is. Különösen nagy veszélynek vannak kitéve a „kiálló" testrészeink, mint például az orr, fülkagyló, ezért ezen testrészeink fényvédelméről sem szabad megfeledkezni.

8. Károsodhat a szemünk, ha nem használunk napszemüveget?

Igen! Az erős napsugárzás a szemet is károsíthatja. Rendkívül fontos, hogy uv szűrővel ellátott, akár polarizált lencsével készült napszemüveget viseljünk, ami minden oldalról kellően védi a szemet. Az uv szűrő nélküli, divatos, olcsó napszemüvegek sokkal többet ártanak a szemünknek, mintha egyáltalán nem viselnénk szemüveget.

9. A gyerekek gyorsabban leérnek?

Igen, a gyerekek bőre sokkal érzékenyebb, mint a felnőtteké. A becslések szerint a nap okozta bőrkárosodás 50-80 százaléka gyermekéveinkben keletkezik. Akik gyerekkorukban sokat tartózkodtak napon, azoknál nagyobb eséllyel alakul ki bőrrák, ezért kiemelten fontos ebben a korban a bőrvédelem.

10. Használhatjuk-e a tavalyról megmaradt naptejet?

Jobb, ha új terméket vásárolunk, még ha hűtőben is tároltuk az előzőt. A nagy hőmérsékletváltozás, a levegővel, a vízzel, a homokkal való érintkezés ugyanis néhány hónap alatt tökreteszi a fényvédő faktor hatását és a védelem már nem garantált.

 

11. Leéghetünk az autóban, napernyő alatt vagy a vízben?

Az autó ablaküvege 80 százalékban engedi át az UVA-sugarakat, ezért a hétköznapokon is használjunk fényvédő krémet, különösen az arcunkra! A vízben is legyünk óvatosak, ugyanis fél méterrel a víz felszíne alatt az eredeti sugárzás 40 százaléka mérhető, és mivel a bőrt a víz folyamatosan hűsít, nem is érezzük, hogy égünk, így ilyenkor használjunk vízálló terméket.

 

 

Tartalomhoz tartozó címkék: Blog